oznacza dla pacjenta
Szerszy pakiet badań w Podstawowej Opiece Zdrowotnej (POZ), leczenie najczęstszych chorób przewlekłych u lekarza rodzinnego, konsultacje z dietetykiem oraz edukację w kierunku radzenia sobie z chorobą przewlekłą.
To kolejny element wzmocnienia roli POZ w systemie ochrony zdrowia.
Opieka koordynowana w POZ pozwala na szybsze , skuteczniejsze diagnozowanie i leczenie chorób przewlekłych oraz ułatwia dostęp do lekarzy specjalistów.
Obecnie opieką koordynowaną objętych jest już blisko 7,8 mln pacjentów.
Opieka koordynowana to szerszy wachlarz możliwości diagnostycznych i leczenia najczęstszych chorób przewlekłych już u swojego lekarza rodzinnego. Lekarz POZ może zlecić pacjentom badania ( w sytuacjach medycznie uzasadnionych), które do tej pory były zarezerwowane dla lekarza specjalisty.
Leczenie jest oparte na Indywidualnym Planie Opieki Medycznej (IPOM) i uwzględnia nie tylko wykonywanie badań, ale także konsultacje między lekarzem POZ, a lekarzem specjalistą i dodatkowe konsultacje np. z dietetykiem.
Kogo obejmuje opieka koordynowana?
Opieka koordynowana jest dla pacjentów ze schorzeniami z zakresu:
na które najczęściej chorują Polacy.
W przypadku pacjentów u których zdiagnozowano choroby z tych dziedzin, lekarz POZ przeprowadza kompleksową poradę i ustala indywidualny plan leczenia.
Co zyskujesz w opiece koordynowanej?
Wprowadzenie opieki koordynowanej w POZ poszerza listę badań diagnostycznych, które może zlecić rodzinny.
Chodzi m.in. o:
Do tej pory na te badania kierował lekarz specjalista.
Ponadto lekarz POZ może zlecić pacjentowi ( w sytuacji medycznie uzasadnionej) konsultacje z dietetykiem ( przy rozpoznaniu np. cukrzycy) oraz konsultacje z lekarzem specjalistą z zakresu diabetologii, endokrynologii, kardiologii, pulmonologii lub alergologii.
Poszerzenie katalogu badań w POZ skraca czas potrzebny na wykonanie diagnostyki, pozwala na szybsze postawienie diagnozy i wprowadzenie właściwego leczenia.
Przychodzi lekarz do lekarza
Nowym rozwiązaniem , jest możliwość konsultowania stanu zdrowia pacjenta przez lekarza POZ z lekarzem specjalistą. Konsultacje lekarskie są prowadzone również zdalnie.
Bezpośrednie omówienie wyników badań pacjenta i dalszego leczenia między lekarzami, wpływa na większą skuteczność terapii i bezpieczeństwo pacjenta.
Przewodnikiem pacjenta jest koordynator
Koordynator opieki w POZ po raz pierwszy pojawił się w POZ w październiku 2021 r. Wtedy zadania koordynatora skupiały się na działaniach profilaktycznych.
Opieka koordynowana wzmacnia rolę koordynatora, który dba m.in. o lepszą komunikację na linii lekarz- pacjent, szczegółowo informuje pacjenta o kolejnych etapach leczenia, współpracuje z osobami , które udzielają świadczeń medycznych w ramach opieki koordynowanej. Nie ma wymagań, aby była to osoba nowozatrudniona. Zadania koordynatora często realizuje personel , który już pracuje w poradni.
Wprowadzenie opieki koordynowanej
Wprowadzenie opieki koordynowanej jest dobrowolne. Przychodnia nasza wystąpiła
z wnioskiem do Małopolskiego Oddziału NFZ w Krakowie w grudniu 2022 r. o rozszerzenie umowy o usługi związane z opieką koordynowaną. Wniosek został zaakceptowany
w zakresie diabetologii, endokrynologi i pulmonologii i z dniem 1.01.2023 r. podpisano stosowny aneks do umowy. Natomiast zakres umowy został poszerzony o kardiologię
z dniem 1.04.2023 r. Tym samym Przychodnia nasza realizuje pełny zakres opieki koordynowanej.
Zapraszamy pacjentów do korzystania z usług w zakresie opieki koordynowanej.
tel. 18 351 28 93
Dokument ten zawiera informacje o warunkach udzielania teleporad i e-rozwiązaniach stosowanych w NZOZ „OŚRODEK ZDROWIA” w Zagórzanach, Zagórzany 235, 38-333 Zagórzany, zgodnie z § 3 p. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.
Dokument jest przeznaczony dla pacjentów Świadczeniodawcy. Jego treść jest udostępniana:
1.Informacje o warunkach udzielania teleporad
1.1 Systemy wykorzystywane do udzielania teleporad
1.2 Ustalenie terminu teleporady
1.3 Nawiązanie kontaktu z pacjentem
1.4 Sposób udzielenia teleporady
1.5 Sposób postępowania w razie braku kontaktu z pacjentem
1.6 Bezpośredni kontakt z pacjentem
1.7 Świadczenia wyłączone z zakresu teleporad
2.3 E-zlecenia na wyroby medycznej
2.4 Zlecenia badań dodatkowych
2.5 Internetowe Konto Pacjenta
1. Informacje o warunkach udzielania teleporad
Świadczeniodawca zapewnia możliwość pacjentom kontaktu w sposób umożliwiający nawiązanie połączenia ze Świadczeniodawcą bez zbędnej zwłoki.
Świadczeniodawca do udzielania teleporad wykorzystuje następujące systemy teleinformatyczne lub systemy łączności
Świadczeniodawca do udzielania teleporad wykorzystuje połączenia telefoniczne nr:
183512893, 509779145, 509779787,
W celu ustalenia terminu teleporady prosimy pacjentów o:
W celu ustalenia terminu teleporady prosimy pacjentów o kontakt telefoniczny ze Świadczeniodawcą pod numerem telefonu nr 183512893 od poniedziałku do piątku w godzinach 08:00 – 18:00.
Teleporada jest realizowana:
Sposób nawiązania kontaktu między Świadczeniodawcą a pacjentem w celu udzielenia teleporady jest uzależniony od wybranej przez pacjenta metody kontaktu ze Świadczeniodawcą (opisanych w części 1.1 Systemy wykorzystywane do udzielania teleporad).
Świadczeniodawca nawiązuje kontakt telefoniczny z pacjentem w ustalonym wcześniej terminie
i o wcześniej ustalonej godzinie. Podejmowane są co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem
(między pierwszą a trzecią próbą powinno upłynąć minimum 5 minut).
Przed udzieleniem teleporady osoba udzielająca teleporady dokonuje weryfikacji tożsamości pacjenta, w szczególności na podstawie danych przekazanych przez samego pacjenta.
Po potwierdzeniu terminu i godziny teleporady pacjent otrzymuje informację o numerze telefonu, którego będzie używać osoba udzielająca teleporady. Nie może to być zastrzeżony numer telefonu, ponieważ pacjent musi mieć pewność, że kontaktuje się z nim placówka medyczna w sprawie teleporady.
Świadczeniodawca – w terminie i o godzinie ustalonych wcześniej – podejmuje co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem (między pierwszą a trzecią próbą powinno upłynąć minimum 5 minut).
Jeżeli opisane próby kontaktu z pacjentem nie przynoszą rezultatu, odnotowuje się informację na ten temat w dokumentacji medycznej pacjenta. W celu umówienia nowego terminu teleporady pacjent kontaktuje się ze Świadczeniodawcą w sposób opisany w części 1.2 Ustalenie terminu teleporady).
Jeżeli z uwagi na stan zdrowia pacjenta nie jest możliwe udzielenie teleporady, pacjent ma możliwość skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej, udzielonego w bezpośrednim kontakcie
z pracownikiem Świadczeniodawcy.
Okoliczności uzasadniające taki sposób postępowania Świadczeniodawca ustala w porozumieniu
z pacjentem lub przedstawicielem ustawowym pacjenta.
Od 16 marca 2021 r. następujące świadczenia mogą być realizowane wyłącznie w bezpośrednim kontakcie z pacjentem:
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość otrzymania e-recepty.
W trakcie wizyty lekarskiej lub teleporady pacjent może otrzymać e-receptę:
W wyjątkowych sytuacjach pacjent może także otrzymać dane do realizacji e-recepty w innej formie.
Więcej informacji na temat e-recept znajduje się na stronie internetowej https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/erecepta
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość otrzymania e-skierowania.
Podczas konsultacji lekarskiej lub teleporady pacjent może otrzymać e-skierowanie na leczenie specjalistyczne lub do szpitala:
Więcej informacji na temat e-skierowań znajduje się na stronie internetowej https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/eskierowanie
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość otrzymania e-zlecenia na wyroby medyczne.
Podczas konsultacji lub teleporady pacjent może otrzymać e-zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne (protezy, obuwie ortopedyczne, pieluchomajtki, sprzęt stomijny itp.):
Więcej informacji na temat e-zleceń znajduje się na stronie internetowej https://pacjent.gov.pl/aktualnosci/zlecenia-na-wyroby-medyczne
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych.
Badania dodatkowe, zlecone w trakcie udzielonego świadczenia, można wykonać u Świadczeniodawcy lub w podmiotach, z którymi Świadczeniodawca współpracuje w celu zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych (szczegółowy zakres współpracy z innymi podmiotami leczniczymi jest uregulowany w umowach będących podstawą współpracy z tymi podmiotami).
Szczegółowa informacja o miejscu realizacji konkretnych badań zleconych znajduje się w tabeli poniżej.
Lp. | Nazwa badania | Miejsce realizacji | Godziny pracy | Nr telefonu |
1. | Badania laboratoryjne, mikrobiologiczne, serologiczne, rtg,tomografii komputerowej, |
Szpital Specjalistyczny w Gorlicach, ul. Węgierska 21, 38-300 Gorlice |
7-15 | 18 6556534 |
2. | Rtg, usg, mammografia, |
Pracownia RTG i USG Sp. z o.o. ul. Piekarska 1, 38-300 Gorlice |
7-15 | 18 3522003 |
3. | Badania laboratoryjne |
NZOZ „FOUR-MED S.C. ul. Słoneczna 2, 38-300 Gorlice |
7-15 | 18 3536064 |
4. | Badania z zakresu diagnostyki laboratoryjnej |
Diagnostyka S.A, |
7-15 | – |
5. | Diagnostyka USG i RTG |
Centrum Diagnostyki Obrazowej J.Pachana D. Szczerba Sp. ul. Sienkiewicza 36, 38-300 Gorlice |
7-15 | 18 3500910 |
Świadczeniodawca zachęca osoby, które jeszcze tego nie zrobiły, do założenia Internetowego Konta Pacjenta. Pozwala ono w szczególności na:
Więcej informacji na temat Internetowego Konta Pacjenta znajduje się na stronie internetowej https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta.
Dokument opisuje przyjęte u ADO / NZOZ “Ośrodek Zdrowia” w Zagórzanach / zasady, dotyczące przekazywania osobom lub podmiotom uprawnionym informacji bądź dokumentacji medycznej w sposób zgodny z zasadami ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji.
ADO prowadzi wykaz, zawierający następujące informacje dotyczące udostępnianej dokumentacji medycznej:
– ADO może pobierać opłatę.
L.p. | Usługa | Cena (zł) |
1. | Porada Diabetologiczna | 150,00 |
2. | Badania kandydatów na kierowców | 200,00 |
3. | Badania lekarskie do celów sanitarno-epidemiologicznych | 40,00 |
4. | Szczepienia Hexacima | 220,00 |
5. | Porada lekarska ogólna | 100,00 |
Uwaga: Ceny w poz.4 mogą ulec zmianie w zależności od ceny zakupu szczepionek w hurtowni. Niniejszy cennik obowiązuje od 1.12.2023 r.
Opłaty za wydanie dokumentacji medycznej od 1.09.2024 do 30.11.2024 r.
PO RAZ PIERWSZY W ŻĄDANYM ZAKRESIE | PO RAZ KOLEJNY W ŻĄDANYM ZAKRESIE | |
Kserokopia lub wydruk (1 strona) | 0,00 zł | 0,56 zł |
Wyciąg lub odpis (1 strona) | 0,00 zł | 16,07 zł |
Środki komunikacji elektronicznej | 0,00 zł | 0,00 zł |
Informatyczny nośnik danych | 0,00 zł | 3,21 zł |
Maksymalna wysokość opłaty za: jedną stronę wyciągu albo odpisu dokumentacji medycznej – nie może przekraczać 0,002, jedną stronę kopii albo wydruku dokumentacji medycznej – nie może przekraczać 0,00007, udostępnienie dokumentacji medycznej na informatycznym nośniku danych – nie może przekraczać 0,0004 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło ogłoszenie. (art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjent1